Nyårsreflektion

Sista dagen på året. 2014 kallades av många för förändringens år och 2015 för nystarten. I mitt liv kan man absolut säga att det stämt. 2014 innebar en väldig förändring som tvingade mig att nystarta – åtminstone i tanken. Nu ska det bli intressant och se om 2016 kan ge resultat av mitt nya sätt att tänka.

Att jag upptäckt och pratat om mina tomtar på loftet vet alla redan men nu ska jag faktiskt fördjupa mig en aning och skriva ner lite om min upplevelser och försöka se ett samband. Föra dagbok så jag kan lita på mina minnen. Jag har minne guldfisk och tankarna är många gånger virriga pga inre stress, men i takt med att stressen avtar så blir också närminnet bättre. Förr när jag skrev dagbok varje dag behövde jag inte minnas allt i huvudet utan kunde gå till boken och kolla. Dessutom var stressen då kopplad till nuet och vardagen medan den nu är kopplad till historien och när förträngda minnen kommer tillbaks kommer dom inte alltid i ordning och det skapar oreda både i skallen och själen.

Så nu ser jag framåt istället för bakåt. Mina planer är att börja jobba igen, 25-50 % kanske jag kan klara av. Provar jag inte så vet jag inte. Min förändrade livshållning och inställning har gett resultat utan att jag haft någon baktanke och det är det som är så fantastiskt. Det finns många som säger rent allmänt att man måste tänka positivt och bara det kan ju vara stressande. Nej,så enkelt är det inte för alla måsten är stressande och så även sådana glada tillrop. Börja med att ta bort alla måsten och gör det du själv känner att du vill och det du är bekväm med. Då kommer dom positiva tankarna på köpet och du slutar tänka negativt. Då vänder det. Jag skrev några rader sist om Jantelagen och ibland har vi tendensen att använda den på oss själva också. Vi bestämmer redan innan vi provat att vi inte klarar av det. Därför säger jag nu till mig själv; prova så vet du! Inga vilda och negativa gissningar. Varje människa är unik och är bra på många saker.

2016 – låt det bli året då vi sätter oss själva i första rummet utan att bli negativt egoistiska. För då blir vi inga roliga personer. Var glad och gör det du vill utan att såra andra medvetet. Såra omedvetet kommer vi att göra då det alltid finns människor omkring oss som ser det som en kränkning att dom inte är det sjävklara förstaalternativet då vi gör våra val. Det går inte att få alla med på banan vid första försöket men ju mer vi värdesätter oss själva ju fler kommer att haka på tåget och sen kan vi umgås mer på ett balanserat plan. Människor som alltid vill att andra ska lösa deras problem och sen blir förbannade när dom inser att dom kanske borde göra det själva – dom kommer alltid på efterkälken. Men möter vi dom med ett leende kommer dom snart att inse att glada människor har roligare och mår bättre.

En av tankarna med ett jobb är ju för att få några kronor mer i plånboken än min nuvarande sjukpension. Det går absolut ingen nöd på mig för jag har både tak över huvudet, ved att värma mig med och gott om mat i skåpen. Fast ibland vill jag träffa en och annan människa också. Vaa??? Jo det är faktiskt riktigt! Ett litet arbete med en liten lön kan göra det möjligt, dels på arbetsplatsen och dels kan jag ta mig ner till stan lite oftare och träffa min syster och mina go’a vänner. Jag kan inte begära att dom alltid ska komma hem till mig även om jag har gott om plats och stor gräsmatta för sommaraktiviteter, ibland kan ett pubbesök locka även denna lite introverta och obstinata kvinna…..

Nu vill jag önska er alla ett gott slut och ett GOTT NYTT 2016 och hjälp mig hålla tummarna för att fyrverkerierna inte anländer hit till skogen i år också.

Må gott och ta det lugnt med fyrverkerierna även i stan!

Lena

nyår

av loppan60

Kommentera

